HOME     SCHAAKVARIA     PIETER DE GROOT
HET TE LAAT KOMEN VAN DE GASTHEER (25-02-2005)
Als iemand iets organiseert en daarvoor gasten uitnodigt, hoort de gastheer ruim op tijd te zijn. Hij hoort namelijk zijn gasten te verwelkomen.
Dan is het niet netjes indien hij te laat komt. Toch kan het gebeuren dat door omstandigheden een gastheer te laat komt. Dan verontschuldigt hij zich voor zijn gasten.

Gasten horen ook op tijd te komen. Als zij te laat komen, verontschuldigen zij zich ook. Maar, de gastheer is op dit punt beminnelijk. Uiteraard toont hij begrip voor fileproblemen, voor het niet kunnen vinden van de plek of voor allerlei andere vormen van ongemak.

Zo gaat het ook bij schaakwedstrijden op Botwinnik. De Botwinnikspelers horen ruim op tijd te komen. Zij behoren de bezoekers niet te laten wachten. Gasten die soms van verre zijn gekomen. Als een Botwinnikspeler te laat is, verontschuldigt hij zich voor zijn tegenstander, zijn teamleider en de wedstrijdleider.

Maar als gasten te laat komen wordt geduld betracht. Dan mogen de FIDE-regels of de Competitieregels van de HSB nog honderd keer luiden dat de wedstrijd stipt op tijd begint, de wedstrijdleider toont zich een gastheer en wacht - binnen het redelijke - met het indrukken van de klok. Er kunnen allerlei legitieme redenen zijn voor hun verlate komst. Daar hebben we als Botwinnik begrip voor.

Dus: Botwinnikspelers komen altijd op tijd bij thuiswedstrijden. Als alle gasten aanwezig zijn beginnen we op Botwinnik stipt op tijd. Telaatkomers verontschuldigen zich. Als de gasten niet allemaal op tijd zijn, tonen we begrip en wachten we (binnen het redelijke).

Het is dan ook jammer dat afgelopen donderdag een aantal Botwinnikspelers hun gasten heeft laten wachten. Laten we afspreken voortaan ruim op tijd te zijn. Dat heeft namelijk de echte Botwinnik ook altijd gedaan.

Pieter de Groot